22 دسامبر 2021- بر اساس یک مطالعه بین المللی منتشر شده در مجله پزشکی  JAMA Network Open، بیماران بستری شده باCOVID-19 ، که ترکیبی از فشار خون بالا، چاقی، دیابت یا سایر شرایط مرتبط با سندرم متابولیک را داشتند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم دیسترس حاد تنفسی(ARDS)  و مرگ بودند.

خطر ابتلا به ARDS، -یک بیماری خطرناک ریوی که باعث کاهش اکسیژن خون می شود-، با هر معیار اضافه از سندرم متابولیک، به تدریج افزایش می یابد. این مطالعه که یکی از بزرگترین تحقیقات برای بررسی ارتباط بین سندرم متابولیک و پیامدهای COVID-19 است، سوابق بیش از 46000 بیمار بستری شده در 181 بیمارستان در 26 کشور را مورد بررسی قرار داد.

دکتر Joshua Denson، نویسنده ارشد این مقاله، متخصص ریه و مراقبت های ویژه پزشکی و استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه Tulane، گفت: مطالعه ما نشان داد که اگر کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی خفیف و پیش دیابت یا دیابت دارید و به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری هستید، شانس ابتلای شما بهARDS ، 25 درصد می باشد که قابل توجه است. ما همچنین دریافتیم که در هر سطح از حمایت تنفسی، بیماران مبتلا به سندرم متابولیک پیامدهای بدتری را تجربه کردند. بیماران مبتلا به سندرم متابولیک، افزایش تهویه مکانیکی تهاجمی، افزایش تهویه غیرتهاجمی یا پشتیبانی با اکسیژن با جریان بالا و افزایش مصرف اکسیژن مکمل را در مقایسه با بیماران بدون سندرم متابولیک، تجربه کردند.

راهول کاشیاپ، یکی از نویسندگان این مطالعه و محقق اصلی Discovery VIRUS: COVID-19 Registry، گفت: این یافته‌های مهم، نمونه دیگری از احتمالات حاصل از داده‌های ادغام‌شده ی صدها بیمارستان در تشخیص ارتباطات معنی‌دار در طول همه‌گیری هستند. این یافته‌ها به تلاش‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های ملی، شناسایی عوامل خطرزای بیماری و آزمایش داروهای جدید یا مصرف مجدد داروها برای کمک به بهبود نتایج بیماران کمک خواهد کرد.

محققان دانشگاه تولین، انجمن پزشکی مراقبت‌های ویژه و کلینیک مایو نتایج بیماران بستری در بیمارستان را از اواسط فوریه 2020 تا اواسط فوریه 2021، درDiscovery VIRUS: COVID-19 Registry، دنبال کردند.  محققان 5069 بیمار (17.5 درصد) مبتلا به سندرم متابولیک را با 23971 بیمار کنترل (82.5 درصد) بدون سندرم متابولیک مقایسه کردند. آنها سندرم متابولیک را به عنوان داشتن بیش از سه مورد از معیارهای زیر تعریف کردند: چاقی، پیش دیابت یا دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا.

محققان اعلام کردند که احتمال ابتلا بهARDS برای بیماران مبتلا به سندرم متابولیک، 36 درصد بیشتر ، احتمال مرگ این افراد در بیمارستان تقریباً 20 درصد بیشتر، احتمال بستری این افراد در ICU بیش از 30 درصد بالاتر و نیاز آنها به تهویه مکانیکی 45 درصد بیشتر بود. محققان این خطرات را پس از تعدیل نژاد، سن، جنس، قومیت، سایر شرایط همراه و حجم پرونده بیمارستان محاسبه کردند.

به طور کلی، کمی بیش از 20٪ از بیماران مبتلا به سندرم متابولیک در بیمارستان فوت کردند، 20٪ به ARDS مبتلا شدند و تقریبا نیمی از آنها در ICU بستری شدند. تقریباً 16٪ از افراد بدون سندرم متابولیک فوت کردند، 12٪ به ARDS مبتلا شدند و نزدیک به 36٪ در ICU بستری شدند.

سندرم متابولیک در بین بیماران مبتلا به کووید-19 که در بیمارستان های ایالات متحده بستری شده بودند (18.8٪) به طور قابل توجهی بیشتر از بیماران بستری در بیمارستان های غیر ایالات متحده (8 درصد) بود. با توجه به گزارش مراکز کنترل بیماریها، بیش از یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده دارای معیارهای سندرم متابولیک هستند، در برخی مناطق شیوع سندرم متابولیک بیش از 40٪ است.

موارد شدید COVID-19 با یک پاسخ ایمنی بیش از حد التهابی به عفونت در سراسر بدن مشخص می شود. نویسندگان گمان می‌کنند عمدتاً زمانی که التهابهای مزمن با درجه پایین ناشی از بیماری‌های متابولیک، با هم جمع می‌شوند، می‌توانند این بیماران را در برابر COVID-19 آسیب‌پذیرتر کنند.

محققان خاطرنشان می کنند که با توجه به نرخ بالای سندرم متابولیک، چاقی و دیابت در ایالات متحده، یک فرضیه برای اینکه چرا ایالات متحده در موارد ابتلا و مرگ و میر COVID-19 در جهان پیشتاز است، می تواند شیوع بالای سندرم متابولیک در این جمعیت باشد.

این مطالعه توسط مطالعه جهانی عفونت ویروسی و بیماری تنفسی (مطالعه ی VIRUS) امکان پذیر شد که تغییرات عملی را نشان می دهد و یک پایگاه داده غنی برای تحقیق در مورد درمان ها و مراقبت های موثر فراهم می کند. انجمن پزشکی مراقبت‌های ویژه ی Discovery، شبکه تحقیقاتی مراقبت‌های ویژه و کلینیک مایو اولین ثبت جهانی COVID-19 را راه‌اندازی کردند، که الگوهای مراقبت‌های ویژه ICU و بیمارستانی را تقریباً در زمان واقعی از مارس 2020 ردیابی می کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/12/211222153102.htm